Sunday, July 26, 2009

b.o.s.a.n

that is the exact word for today..bosan utk sume benda..sangat bosan kan kalo sume benda sama jer setiap ari..?tambah lak sok dah kena stat keje..langsung x rasa excited nk g keje..ee..teruknya!to be honest,that is what i feel right now..x de hati and x de perasaan pn nk g keje kat situ..so,no matter what,i have to step out from there.by nex wek, i have to start working at the new place with a new environment and also meet new people there..lagipn dh jnji ngn diaorg yg aku akan masuk sne awal bln 8.

just doa byk2 yg aku akan dilepaskan dengan baik dari situ..kalo x,i have to start all over again..start with a new and fresh petition to be admitted to the Bar.aritu dah g jumpa and consulted ngn Mr.Murali sendiri kat Court Jln Duta..alhamdulillah sgt2 sbb die sgt supportive and understanding..ble dah cakap ngn die,rasa lega sangat2..cam b'cakap ngn abah je.:)aku sangat suka b'cakap dengan orang2 yg leh bagi nasihat, pendapat dan semangat..ala2 cam b'cakap ngn pakar kaunselor gitu.:)

mula tu, Mr.Murali tanya sama ada aku dah dapat tempat kat mana2 firm ke sbl aku amek keputusan nk tukar master..then aku bgtau die yg aku dh dpt offer dr 1 firm tu and diaorg pn just tunggu aku masuk situ jer.then baru die tanya reasons nape aku beria sgt nk tukar master.so, i told him everything dari awal sampai akhir..i've got nothing to hide from him..die tanya nama master, firm apa,kat mana..sume2 la.then Mr.Murali cakap yg firm kecik cam tu slalu b'masalah..diaorg just nk gunakn chambering student up to the point to become a slave for them with the cheapest salary sbb diaorg nk jimatkan peruntukn utk amek pekerja yg perlu dibayar gaji.kalo firm cina,biasanya mmg kn keje like a mad person, tapi kebajikan pekerja x terabai.kiranya worth it la kalo kn keje cm org gila pn.

hmm....bila tanya pendapat,sume org cakap yg aku wat keputusan yg salah dgn join kka.t'kedu jap..is it true?so,aku cuba b'tahan sampai sebulan lebih utk cuba cari keserasian dan keseronokan keje kt sne..but at the end of the day,i realise that i cant..i just cant be there anymore..bayangkan,stp ari g keje dgn perasaan x seronok,sedih,bosan..so,kat mana ikhlasnya keje yg aku wat tu..as the result,aku x b'puas ati dengan apa yg aku wat and the other people also x puas ati..meaning to say that keje yg aku buat was not up to the expectations la..it was only to show that i have done my part..but it was not perfect and good enough.so, what is the point for me to stay there..i dont like doing conveyancing at all for this moment.seriously!i dont like it!

having said that, i am not denying the facts that as a lawyer, i also need to to know and do conveyancing.it is a must!but not now..skrg aku masih b'fikiran yg conveyancing boleh dilakukan oleh a clerk yg just dok kt office.but i want to do something,i mean,try to do something outside the box..to challenge my own capability in doing something which is more challenging..and please..tlg la jgn sekat my desire to achive what i want in my life..of course there are still a lot of things for me learn,but to be certain,this is what i want to learn at this very particular moment.thats it!

tp alhamdulillah..org2 di sekeliling sgt menyokong.x de sorng pn yg condemn..:)how lucky i am..so,menurut Mr.Murali,aku kn g office dulu,then bagi form 8 kat master,suruh die sign form 8 utk akuan kerajinan chambering student.kalo die x nk sign, then all i have to do is to file a new and fresh petition la.then,utk notis p'tukaran pengajar tu,leh mintak tlg clerk kat High Court tlg buat.then bayar je la rm 10.sume tu,x yah pkir lagi sbb according to him,sume tu small matter jer..nanti die tolong.die siap bagi his personal phone number and suruh aku contact die directly utk tanya kalo ada pape masalah.katanya dah byk kes and masalah pasal chambering yg die kendalikan.so.no worries la..:)by right,aku leh kuar dari firm tu just like that without any notice pn..then,filekn a new petition.tapi,aku x nk la wat perangai cam tu..masuk cara baik,kuar pn cara baik la..lps ni akan jumpa lagi..

to be honest,rasa cam x sampai ati gak nk kuar dari firm tu di saat x de org utk buat sume keje yg b'lambak tu..tapi macam yg ma cakap,sampai ble aku asyik nk kesiankan diaorg jer..padahal diaorg x penah pikir and kesiankan aku pn..malam tu ma sampai dah marah sbb aku still x bagitau diaorg lagi yg aku nak kuar dari situ.ma lak yg sakit ati ble aku asyk dk mengadu betapa aku x seronok dan x gembira keje kat situ..sah2 la aku akan mengadu sume benda kat ma ngn abah..suka ke..duka ke..sume yg berlaku..so,walaupn jauh,tapi dekat..hehe!

hmm..dah la seminggu ni nti kak siti x de,g b'cuti ke sabah.so,kat office nanti tinggal aku,kak izam,n iqbal jer..allamak..mesti lagi bosan dan x best.dah la banyak gler keje yg perlu disiapkan.masa meeting aritu Pn.Ain dah bagi aku keje yg mmg kn disiapkn dalam masa seminggu gak.dah la siap suruh aku tulis minit mesyuarat lagi stp kali meeting lps ni.pastu die nk status report yg t'kini utk sume 41 fail charge yg aku pegang.u must know all the files by ur heart..hmm..macam mn nk tahu all the files by my heart kalo hati mmg langsung x leh nk terima.even langsung x terbuka utk terima pn..i was just smiling jer masa dgr die cakap cam tu..senyum tawar jer.non sense!then,die suruh baca kes,understand the case,nti gtau die..pastu suruh trace client yg dah m'hilangkn diri..suruh call sume client dalam file charge tu mintak diaorg datang sign memo of charge..suruh aku deal ngn client yg bermasalah..x nk sign charge..hmm..aku just noted je sume tu tanpa pape perasaan.biasanya aku sangat excited ble dapat pape tugasan sbb aku tahu sume tu utk menilai kebolehan aku dalam menyelesaikannya..tp tugasan yg aku dapat drpd Pn. Ain tu langsung x berbekas di hati.heartless!

aku perasan gak masa meeting tu kak rohani pandang jer aku..nape?then,masa die anta aku blk,dalam kete tu die bagitahu aku yg dalam ramai2 yg student wat chambering kat firm tu,aku sorng jer yg dilambakkan dengan keje yg bertimbun cam org gila..cam dah keje jd lawyer kat situ and cam dibayar gaji setimpal ngn apa yg diaorg suruh aku buat..hmm..actually cam x phm..then she explained that chambering student yg dulu2 sbl aku x penah disuruh buat keje yg aku kn buat sekarang..die tgk abg razmi and iqbal dulu sangat rileks jer.sharp at 5.30 dh leh balik.tapi aku..die kesian tgk aku..jadi mangsa keadaan.sbb kebetulan skrg x de org,and keje lak berlambak.dah la kn wat conveyancing,Miss Anu lak sibuk dk suruh aku siapkn keje litigation yg die bagi lak.hmm..rupa2nya ada gak org yg perasan ngn tekanan yg aku alami..tapi sedih la ble dgr kak rohani cakap cam tu..buat aku rasa cam aku ni malang jer.die cakap sbnarnya sume org kat ofs tu x suka ngn Mis Anu tu..suka mengarah org jer kejenya.

sumenya b'mula ari isnin ari tu la..Miss Anu datang office and die suruh aku siapkan cover letter utk antar submission ke Sessions Court Jalan Duta. then die suruh aku betulkan submission tu.tgk la pape yg x btl and betulkan.then buat pape yg patut dengan submission tu..so,aku photostat kes yg relevant and also buat copies utk di anta ke sessions court as well as to the solicitor for the plaintiff.die cakap better aku siapkan cepat sbb die nak aku sendiri yg g anta submission tu ke sessions court jalan duta..mula tu,i thought she was kidding sbb masa tu dah kol 12 tgh hari.x mungkin aku sempat sampai kat court sbl kol 1 utk serahkan benda tu.kol 2 court dah start bersidang and nnt kn tunggu sampai kol 3 lebih baru selesai.lagipun sbl ni abg nizam yg slalu buat keje2 anta submission tu.mmg la lawyer wajib tahu psl tu,tp x expect la die suruh aku g ari tu and at that particular time gak.

sume org kat office cam dah cuak and cuma mampu pandang aku dengan pandangan kesian..abg nizam offer nk tlg anta aku g court,tp aku x bagi die wat camtu sbb nti x pasal lain lak jadinya kalo mis anu tahu.Iqbal lak terus panggil aku masuk bilik die and tanya apa instructions mis anu utk aku sbnarnya.aku bgth la..and beria die tlg terangkan sedikit sebanyak apa yg perlu aku tahu pasal court sbb takut aku sesat sorang2 kat court tu..actually masa tu die kn jumpa ngn client yg ngh tunggu kat luar,tp die suruh client tu tunggu dulu sbb die nk bg explanation kat aku.and u know what..?sebenarnya masa die ngh cakap and tulis guidelines utk aku tu..aku ngh menangis..cuba gak sedaya upaya utk x menitiskan air mata depan die..rasa sangat sedih dan terharu..sbnarnya masa mula2 dpt instruction drpd miss anu lagi aku dah rasa cam sedih sangat2..ye la, nape die x bgth awal2 kalo nk suruh aku pegi court..aritu aku just pakai jeans and t-shirt putih.xkn nk g court pakai cam tu..so,kn la blk umah dulu..then kn g tunggu teksi utk ke stesen cempaka..then naik tren ke masjid jamek.dari masjid jamek aku tunggu dekat 1 jam tapi x dpt teksi or bus or shuttle pn..then kol 3.30 baru sampai court sbb kbtlan ada teksi lalu masa aku dah b'kira2 nk blk ofis je sbb dah lama dok b'diri kat tepi jalan tu..

then dari sne,amek masa gak nk blk..aku sampai office dalam kol 5.28..lagi 2 min sbl waktu blk..lepas tu terus kn attack ngn miss anu tu.die tanya nape lambat blk office..apa yg aku dah belajar kt court tu..what did she expect?nk belajar apa?sume counters dah tutup kol 4 lagi..sume org pn dah blk..nasib baik aku sempat anta submission tu.then nk aku explain procedure utk filekn PA.how the hell can i explore everything in a couple of hours?aku btl2 x phm ngn org camni..yg die tahu die nak sumthing,and she must get it.org gila je wat cam tu..x cukup dgn tu,die cakap yg aku kena beli kete sendiri drpd b'gantung ngn public transport.so,aku ckp kt die,boley jer kalo nk suruh aku bli kete,tapi naikkan elaun aku dl.terus die terdiam..sangat sakit ati..bayangkan, dah la aritu aku x sempat breakfast,sbb pagi2 lagi die dah sampai kat office.then dok kalut siapkan submission die tu..berkejar pegi court lak..then,aku langsung x sempat lunch pn..mmg dh btl2 lembik and hampir nak pengsan,tapi aku kuatkn semangat and aku bertahan gk..

dah puas die marah sampai kuar perkataan bullshit sume..baru la die bagi aku blk..masa tu dah dkt kol 7 mlm..aku berjalan balik sambil air mata berjurai2 di pipi..penat,lapar,letih,sakit ati..dan tertekan..aku tahu ni sume baru sket..just a tip of the icebergs..slp ni aku akan berdepan ngn tekanan dan cabaran yg lebih hebat dan teruk lagi..

tapi ma suruh aku cpt2 kuar dari firm tu..pas ni dah x nk dgr pape pasal firm tu lagi..

2 comments:

  1. Salam, it is highly appreciated if you could share what areas that your former firm do and the continuance of this story, whether you proceeded until 9 months or you change? Bcs I am facing quite a similar storylinewith yours. Im clueless. Help me

    -adik chambee alaf 2017-

    ReplyDelete
  2. Hi Syamimi. I face the same problem too. And currently was looking for another firm to continue my chambering. Boleh tak you bagitahu i what is the procedure to change my master? Thank you.

    ReplyDelete